2013. február 17., vasárnap

Levesben főtt töltelék

Csak csinosan :)
Töltelék:
-6 db száraz zsemlét vízbe áztatok és kinyomkodom; ehhez
-2 nagyobb fej vöröshagymát apróra vágok, zsíron, vagy olajon dinsztelem, a tűzről levéve belekeverek
-1 nagy csokor apróra vágott petrezselymet-langyosra hűtöm az egészet;
-6 egész tojást
-sót, borsot, ételízesítőt keverek a zsemléhez;
összekeverem a masszát (nem kell pépesre) és vagy folpackba, 
vagy (egyszerűbb) zacskókba adagolom 
és a levesbe teszem a főzési idő felénél
Néha fordítok rajta, hogy átfőjön.
Magát a főtt tölteléket és a receptjét csak azért írtam le, 
mert mi már azon a kérdésen is meglepődtünk, 
amit az Unokaöcsénk lagzijában tettek fel a debreceni rokonok, 
hogy mi az a töltelék? ??? 
Megállt a villa a kezünkben! 
Ezt ki nem ismeri? És részletesen el kellett magyarázni, 
miből és hogyan készül; hogy kóstolják meg nyugodtan, 
nagyon finom; aminek a vége az lett, 
hogy egy tányérkával még kértünk a konyháról, 
mert azt mondták, ez volt a legjobb valami, amit eddig ettek :))) 

24 megjegyzés:

  1. Képzeld, én sem ismertem, anyósomtól tanultam meg a készítését és ma már mi is nagyon szeretjük! :)

    VálaszTörlés
  2. Húsvétra pedig jön a kedvencem, a sült változata.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én a sült változatot csirkemájjal csinálom. Isteni finom. Ismered?

      Törlés
    2. Igen, de mi csak a főtt változatba teszünk (néha, ha van friss :);
      ki fogom próbálni a sülthöz is! :)
      Apósom viszont még főtt, darabolt tojást is tesz a töltelékbe, pluszban!
      Köszönöm, hogy olvasol! :)))

      Törlés
  3. Ez lehetne akár levesbetét is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Milyen igaz, fogom is alkalmazni! :)

      Törlés
  4. Hajdú-bihari vagyok, felénk nem ismerik. Amikor férjhez mentem Borsod-megyébe, akkor ettem anyósomnál. Azóta több étel is előjött, amit én nem ismertem, és olyan is ,amit ők nem ettek még soha. Pedig a két megye nincs is messze egymástól.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát ez az; milyen kicsi ez az ország, mégis milyen változatos a gasztronómiánk! :)

      Törlés
  5. biztosan jó ötlet folpackot főzni a levesebe? Vízben főzném.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem fő szét ( :D); a vízben viszont szétfőne a töltelék! :)

      Törlés
  6. Én másfél éve Szalókán tanultam egy másik verziót, kb ugyanezek a hozzávalók, de a zsömle helyett gríz (búzadara) kerül bele. a hagyma pedig nagyon apróra vágva- nyersen. Ugyanígy folpackba van tekerve (csak simán), főzés közben egyszer megfordítom és amikor összekapta a masszát, kihengergetem a folpackból. Nekem nagyon tetszik, azóta így főzöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nálunk minden Felmenő így készítette és készíti;
      grízzel viszont még soha nem ettem! :)
      Köszönöm, hogy itt vagy!!! :D

      Törlés
    2. Köszönöm Zsuzsa, hogy itt lehetek :) Jó sütés-főzést az ünnepekre!!

      Törlés
  7. A család el sem tudja képzelni a húslevest töltelék nélkül. Épp most készítettem el az ünnepi húsleveshez (ma jönnek a gyerekeim), csak annyi különbséggel, hogy én zsemlemorzsát használok hozzá. Jaj, de finom ezzel a friss petrezselyemzölddel!
    Örülök, hogy rátaláltam a blogodra! Most lesz időm az ünnepek alatt olvasgatni. Vab sok cím ami felkeltette az érdeklődésemet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én pedig nagyon örülök, hogy nálam jársz! :)
      Remélem, örömöd leled az "olvasásban" is! :)))

      Törlés
  8. Próbáljátok ki hogy 1-2 csirkemájat kapartok még bele! Isteni finom ízt ad neki. Aki nem szereti nem muszáj, én így tanultam!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm; szoktam úgy is készíteni (ha van friss máj)-az Anyukámtól tanultam! :)))

      Törlés
  9. Károly Győr- valóban nagyon finom a töltelék a belekapart májjal, kifelejtettem a felsorolásból! Én is szoktam beletenni, ha nincs otthon, akkor májkrémmel pótolom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pótoltatok egy régi "űrt" a töltelékkészítésemben, legközelebb veszek friss májat! :)))
      (Pedig pont tegnap készítettem zöldségleves betétjének! :)

      Törlés
  10. Megírnátok a sült töltelék készítését?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Névtelen! :)
      Itt a sült töltelék(em) linkje:
      http://csontnelkul.blogspot.hu/2013/03/sult-toltelek.html
      ezt másold be vagy a "gugli"-, vagy a blogom (sült töltelék)
      keresőjébe!
      Örülök, hogy olvasol! :)

      Törlés
  11. Miért, ..nem levesbetétnek készül? Akkor hogyan és mivel tálalják? (Csak, mert én sem ismerem). Régen, vajon miben főzték ki, amikor még nem volt fólia, vagy zacskó? Lehet, hogy vászon zacskóban, mint az eredeti angol pudingot? Vagy valami levélbe csavarva, mint egyéb töltelékeket?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Névtelen! :)
      A húsleves első számú belevalója nálunk leginkább a tészta, ami csiga (a Királylánynak :), vagy cérnametélt (a fennmaradó 2/3-nak :) kell, hogy legyen. :)
      Az ilyen módon főzött tölteléket, mi a leves után közvetlenül, a zöldségekkel együtt tálalva esszük, a főtt hús és a krumpli mellé-szigorúan savanyúság kíséretében! :)))
      (Vannak olyan helyek is, ahol simán kukába dobják a megfőtt leveszöldségeket, mert nem nézik semmibe-nálunk felfoghatatlan lenne az ilyen borzalmas rémtett! :)))
      És mivel tágabb Családunk körében sem hagyható ki egyetlen alkalommal sem a levesből a töltelék, nagyon sok féle variációm/variációnk van a felhasználására.
      (Egyetlen "sátras családin" felejtettem a hűtőben a becsomagolt töltit és egyszerre "zúgott fel" a vendégsereg, a hiányát észlelve! :)))
      Szóval, akár levesbetét is lehet belőle, de mindenképpen kell valami "eszköz", ami egyben tartja az egyébként elég képlékeny állagú tölteléket!
      Írok ide egy pár elérhetőséget, ötletelés gyanánt (a végére hagyom a maradék-felhasználás legegyszerűbb, de -szerintem/-tünk- legfinomabb módját és innen köszönöm, hogy olvassa a "ténykedéseimet"! :)))
      1. Marhahúsleves
      http://csontnelkul.blogspot.hu/2014/09/marhahusleves.html
      2. Húsleves (orjaleves)
      http://csontnelkul.blogspot.hu/2014/03/husleves.html
      3. Sült töltelék (A Húsvét kihagyhatatlan étele!)
      http://csontnelkul.blogspot.hu/2013/03/sult-toltelek.html
      4. A maradék felhasználása...főtt hús, töltelék és főtt krumpli
      http://csontnelkul.blogspot.hu/2014/01/a-maradek-felhasznalasafott-hus.html

      Törlés