Oldalak

2012. december 19., szerda

Finn diós koszorú


Ezt a receptet legalább 15 éve
találtam egy újságban.
Megtetszett, először a fotója, rajta a
mandula szeletekkel + a kisütés módja,
mutatós egy darab.
Azóta nagyon sok helyen láttam már,
még szakácskönyvekben is,
néhány író saját receptként adta ki
...én nem, én csak sütöm
és ízlik mindenkinek, aki eszi.

Hozzávalók, a tésztához:
-30 g élesztő (nem instant)
-100 g cukor
-3 dl tej
-500 g (sütemény)liszt
-2 egész tojás
-1 csipet só
-1 ek mézessütemény fűszerkeverék
-100 g vaj-felolvasztva

a töltelékhez:
-125 g vaj
-2 ek liszt
-50 g barnacukor
-150 g darált dió - én még szórok a tésztára egy kevés felaprított diót és szeletelt mandulát is
 
Készíthetjük a felét mákos töltelékkel, akkor
fele mennyiség elég a diós töltelékből. 
 
A máktöltelékhez:
-1/2 kávéskanál őrölt szegfűszeg
-1/2 kávéskanál fahéj
-1/2 citrom reszelt héja és leve
-1 dl tej
-20 dkg kristálycukor
-5 cl rum (helyette ua. tej is megfelel)
-20 dkg darált mák
-5 dkg mazsola (ha valaki szereti)
a koszorúkra:
-1 kk olaj
-2 tojás sárgája
-2 ek mandulaforgács (ha nincs, nagyon szép és finom a sütőcukor is)
Az élesztőt egy kanál cukorral (a teljes
mennyiségből elvéve), 1 dl tejben  felfuttatom.
A lisztet tálba szitálom, hozzáöntöm az élesztős tejet,
majd az összes többi hozzávalót is.
Robotgéppel dagasztom a tésztát, majd kelesztés után
a tálból kiveszem, kétfelé osztom-jó puha, lágy
tésztát kapunk.
Közben elkészítem a tölteléket: a vajat a cukorral,
liszttel simára keverem, majd a diót beleforgatom.
A cipókból egyesével téglalapot nyújtok, rákenem
óvatosan a tölteléket, feltekerem, így átemelem a tepsibe
és itt kezdem el szépítgetni, azaz félig átvagdosni
(12-14 szelet lesz).
A szeletkéket oda-vissza húzva rendezem el.
Az olajat összekeverem a tojások sárgájával,
lekenem vele a koszorúkat, megszórom mandula
-forgáccsal és előmelegített sütőben, 180 fokon,
légkeveréssel, 25 percig sütöm (sütőpapíron);
félidőben fedjük le teljesen alufóliával,
ne égjen meg.
Nem baj, ha kifolyik egy kevés a töltelékből,
nagyon finom lesz megsülve.
Volt olyan, hogy egy nagy koszorút készítettem
csak, azt dió töltelékkel, úgy is kiváló volt.
 
Bejgli helyett, egy kis változatosság.
Nagyon-nagyon finom.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése