2012. december 19., szerda

Finn diós koszorú

Ezt a receptet legalább 15 éve találtam egy újságban
-megtetszett, először a fotója, rajta a mandula szeletekkel
+ a kisütés módja, mutatós egy darab.
Azóta nagyon sok helyen láttam már, még szakácskönyvekben is;
néhány író saját receptként adta ki...én nem, én csak sütöm
és ízlik mindenkinek, aki eszi! :)
Hozzávalók
a tésztához:
-30 g élesztő (nem instant)
-100 g cukor
-3 dl tej
-500 g (sütemény)liszt
-2 egész tojás
-1 csipet só
-1 ek mézessütemény fűszerkeverék
-100 g vaj-felolvasztva
a töltelékhez:
-125 g vaj
-2 ek liszt
-50 g barnacukor
-150 g darált dió - én még szórok a tésztára egy kevés felaprított diót és szeletelt mandulát is.
Készíthetjük a felét mákos töltelékkel, akkor
fele mennyiség elég a diós töltelékből.
A máktöltelékhez:
-1/2 kávéskanál őrölt szegfűszeg
-1/2 kávéskanál fahéj
-1/2 citrom reszelt héja és leve
-1 dl tej
-20 dkg kristálycukor
-5 cl rum (helyette ua. tej is megfelel)
-20 dkg darált mák
-5 dkg mazsola (ha valaki szereti)
a koszorúkra:
-1 kk olaj
-2 tojás sárgája
-2 ek mandulaforgács (ha nincs, nagyon szép és finom a sütőcukor is)
Az élesztőt egy kanál cukorral (a teljes mennyiségből elvéve),
1 dl tejben  felfuttatom.
A lisztet tálba szitálom, hozzáöntöm az élesztős tejet,
majd az összes többi hozzávalót is.
Robotgéppel dagasztom a tésztát, majd kelesztés után a tálból kiveszem,
kétfelé osztom-jó puha, lágy tésztát kapunk.
Közben elkészítem a tölteléket: a vajat a cukorral, liszttel
simára keverem, majd a diót beleforgatom.
A cipókból egyesével téglalapot nyújtok, rákenem óvatosan a
tölteléket, feltekerem, így átemelem a tepsibe és itt kezdem el
szépítgetni, azaz félig átvagdosni (12-14 szelet lesz).
A szeletkéket oda-vissza húzva rendezem el.
Az olajat összekeverem a tojások sárgájával, lekenem vele
a koszorúkat, megszórom mandulaforgáccsal és előmelegített sütőben,
180 fokon, légkeveréssel, 25 percig sütöm (sütőpapíron);
félidőben fedjük le teljesen alufóliával, ne égjen meg!
Nem baj, ha kifolyik egy kevés a töltelékből, nagyon finom lesz megsülve.
Volt olyan, hogy egy nagy koszorút készítettem csak,
azt dió töltelékkel, úgy is kiváló volt.
Bejgli helyett, egy kis változatosság.
Nagyon-nagyon finom!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése