Oldalak

2012. október 1., hétfő

Kékszőlő dzsem, Otelló dzsem

A legújabb szerzeményem egy nagy vödör kék szőlő.
Tudom, hogy mit akarok belőle: szőlő dzsemet!
A folyékonyabb nedűt kedvelők ilyenkor felhorkannak, 
hogy abból bort kell csinálni, nem holmi kencét!
(Mint amikor a "hősi" barackjaimból is többek között 
LEKVÁRT csináltam...mert miért nem pálinkát???)   :D

Előre láttam a napom: mosás (3 adag), 
teregetés (kint szakad az eső) éééés a szőlő. :)
Ezt nem lehet sokáig húzni-halasztani, mert hamar tönkremegy 
a vödörben, így hát nekiláttam (ennek is :).
A szilva lekvár kivételével minden lekváromat könnyített 
módszerrel teszem el (azt még inkább lekönnyítve :).  
És nem szégyellem magam miatta!
Nagyanyáink még órákat voltak képesek a sparhelt mellett állni 
és kavargatni a lekvárnak valót-mernék fogadni, 
hogy ha akkor lett volna dzsemfix, ők is inkább ezt használták volna.
Ne legyünk álszentek-akkor sem esne  jól órákat a gáz mellett állni, 
ha semmi más dolgunk nem lenne. 
Na, vége a panasznapnak.
A szőlőt leszedegettem a szárról, pont 5 kg lett, 
de ez még nem a végső súlya.
Váltott vízben óvatosan átmostam és egy kicsit átmelegítettem 
(nem főztem!), hogy könnyebb legyen passzírozni. 
Ne főzzük a kék szőlőt, mert elveszti az aromáját! 
Kétszer passzíroztam, tehát még így is elég macerás
-de az egész élet csupa macera, attól szép.
(Attól a fenét! :)))
Először nagy lyukún, hogy minél több szőlő átmenjen, 
aztán kisebb lyukún, szedőkanál hátával, hogy a magok 
ne maradjanak a kész lekvárba, nem lenne jó ráharapni.
4 liter tiszta, sűrű, nagyon finom és fantasztikus illatú
szőlőlé lett.
Kár, hogy illatot nem lehet megosztani!
Osztás, szorzás: 1,7 kg cukor és 6 tasak dzsemfix 3:1.
Ennyi.
Felmelegítem- nem forralom fel-, a cukrot összekeverem
a dzsemfixszel, beleöntöm a fazékba és folyamatosan keverem!
(Pedig lejárt a mosógép is. :)
Ha minden felolvadt, üvegekbe töltöm, fejre állítom 5 percre,
majd betakargatva hagyom kihűlni-száraz dunsztban.
Most már mehetnek a helyükre!  
Csodás látvány!
 

6 megjegyzés:

  1. A hétvégén Egerben a szépasszonyvölgyben jártunk és ott is nagy számban lehetett venni fehér és kékszőlő dzsemet,lekvárt különféle ízesítésekkel. Nem mondom borsos áruk volt,az egyik kedvencem a csokis szőlőlekvár, amit még hazafelé a kocsiban megis kóstoltam, persze kanál híján.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egy ilyen esetben én sem nagyon tudnám bánni a kanál hiányát! :D
      És azzal, hogy nem főzöm "ronggyá", teljesen megmarad az íze!

      Törlés
  2. Már rég szeretettem volna készíteni,az idén nem marad ki!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Minden, rá elpepecselt idő megéri!
      Köszönöm, hogy Nálam jár! :)

      Törlés
  3. Válaszok
    1. A szőlő dzsem lényegesen hígabb, mint pl. a meggyből, vagy eperből készült dzsemek, lekvárok; állás közben egy keveset fog még sűrűsödni. A legeslegjobban én nudli tetején szeretem látni/enni. :) Köszönöm, hogy itt járt!

      Törlés