Oldalak

2016. január 17., vasárnap

Aranygaluska

A recept nagyon régi -az önálló életünk legelején kaptam,
egy akkori Kolléganőmtől (és még sok más jóságot is :)-,
gyöngybetűkkel van beírva a régi receptes könyvecskémbe
(akkor még tudtam gyöngybetűkkel írni :).
Csak mert a hosszúra nyúlt évvégi pihenő alatt a kezembe
vettem a két régi kis kedvencemet...kevés olyan recept van, amit
nem készítettem el belőlük újra, csak hogy a virtuális
szakácskönyvemben is nyoma legyen, az utókor számára. :)
Az eredeti recept nagy méretű tepsihez íródott, úgyhogy
a mennyiségeket nagyjából feleztem és ezt az adagot
egy 24 cm-es, kapcsos tortaformában készítettem el.
Hozzávalók:
-40 dkg (sütemény)liszt
-2 dl tej
-1 nagy marék kristálycukor
-fél csomag (rendes) élesztő
-0,5 (kis) pohár natúr (görög) joghurt
-csipet só
-1 egész tojás és 1 tojás sárgája (szebb színe lesz)
-4 ek olaj (semleges ízű)

-10 dkg vaj (fele a forma kikenéséhez, fele a gombócok forgatásához)
-kb. 0,5 kg darált dió
-20-25 dkg kristálycukor
A tejet megmelegítem, hozzáadom a cukrot,
belemorzsolom az élesztőt és felfuttatom.
Tudjuk, amíg le nem pukkan a teteje! :)
A lisztet tálba szitálom, hozzáadom a sót, az olajat,
az élesztős tejet, a joghurtot és a tojást, majd alacsony
fordulaton, dagasztóspirállal alaposan kidolgozom.
Kendővel letakarom és meleg helyen duplájára kelesztem.
A megkelt tésztát lisztezett gyúrólapon átgyúrom, nyújtom,
nagyobb méretű pogácsaszaggatóval szaggatom.

A fél csomag vajat felmelegítem, óvatosan megforgatom
benne a gombócokat, majd a cukorral összekevert,
darált dióban-így kerülnek a sütőformába.
A tortaformát vastagon kivajazom, körbeszórom
darált dióval, belepakolom a kiszaggatott tésztát
és újból kelni hagyom, amíg már összeérnek a formában
a gombóckák.
Előmelegített sütőben, 200 fokon, alsó-felső sütéssel,
kb. fél órát sütöm.
Ha nagyon sülne a dió, takarjuk le alufóliával.

Ha rendesen megkelesztettük, szépen meg fog sülni.
Amint a sütőből kivettem, még megszórtam cukrozott
dióval, így hagyom nagyjából kihűlni, csak hogy
szépen jöjjön ki a formából.
Hozzá (szigorúan) VANÍLIA SODÓ való! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése